This page has been automatically translated using Google Translate.

Köpvillkor för SL-kort och -biljetter

Dessa köpvillkor tillämpas för SL:s företagskunder vid e-handel via b2b.sl.se/foretag eller b2b.sl.se/skola.

Villkoren är giltiga från och med 2011-06-16.

Pris och betalning

Aktuella priser på SL:s skol- och företagsbiljetter framgår av prislistan. Moms för persontransporter uppgår till 6 procent.

Moms registreras för köpta biljetter. Det betyder att du inte betalar någon moms när du fyller på din reskassa utan först när du köper en biljett med den.
Momsen visas på resehistoriken som du kan se och skriva ut i biljettautomaterna på stationerna, hos spärrexpeditören i spärrkioskerna, på SL Center.
De resor du gjort det senaste dygnet ligger lagrade på kortet och kommer in i systemet under natten. Därför syns inte alltid momsen för dagens resor på historiken.

Biljetter säljs mot faktura. Hela beloppet faktureras i samband med leverans av biljetterna och ska betalas inom 30 dagar. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen. Kreditkontroll görs på företaget i samband med registrering som kund och uppdateras löpande i samband med beställningar. 

Vill du handla innan du har blivit godkänd som fakturakund kan du alltid betala med bank- eller kreditkort.

Om fel adress eller bolag har angetts för fakturering, eller om mottagare saknas, går det inte att göra några  ändringar av utskriven faktura eller krediteringar. Ändringar måste därför göras innan beställning görs och köpet genomförs.

Beställning

För att beställa biljetter måste man vara registrerad som skol- eller företagskund hos SL och ha ett användarnamn och lösenord. Registrering sker via länken ”Bli kund" i menyn till vänster.

De flesta av periodbiljetterna är vilande och startas automatiskt när kortet hålls mot en läsare i en spärr, hos konduktören eller på bussen. För Årsbiljett Företag kan man välja vilande eller med startdatum.

Vilande biljett måste startas inom 60 dagar från köptillfället för att inte försvinna ur systemet. Har det ändå hänt, mejla ordernummer, datum, belopp och biljett till foretag@sl.se så krediterar vi köpet.  

Leverans

Levereras sker normalt sett inom 5 arbetsdagar till den adress som angetts vid kundregistrering. Utskick sker huvudsakligen med Postens företagspaket, men vid mindre leveranser kan vanlig A-post användas.

Din leverans kan försenas om du har en boxadress som leveransadress, eftersom företagspaket inte kan levereras direkt till boxen. Du kommer själv att få hämta ut paketet på Postens företagscenter. För att undvika det här, komplettera dina uppgifter med en gatuadress.

Vem får beställa?

Endast svenska företag med organisationsnummer och svensk leveransadress kan bli kund och beställa via SL:s webbplats. Det går alltid att betala med bank- eller kreditkort.

Förlustgaranti

Förlustgarantin gäller för alla biljetter som finns på ett Access-kort. Förlustanmälan görs via företagskontot eller på Mitt SL om kortet är registrerat där. Du kan läsa mer om detta under länken Förlustgaranti till vänster.

Återköp och överlåtande av kort

Om en anställd slutar och du som företagare får tillbaka ett företagskort kan resterande tid föras över till en annan anställd. 

Alla biljetter som du inte har användning för, kan SL köpa tillbaka enligt de återköpsregler som finns. Biljettens värde försvinner dock efter en tid.

Leveransfel och förseningar

Skulle frågor eller problem uppstå kontaktar du oss via mejl på foretag@sl.se eller skolkort@sl.se. Du kan också ringa vår försäljningssupport på 08-686 1575 mellan klockan 8.30 och 12.00.

Avtal

När du ansöker om att bli kund hos SL godkänner du samtidigt:

  • att SL registrerar de uppgifter du lämnar i formuläret
  • att SL gör en kreditupplysning på företaget

SL förbinder sig att inte lämna ut registrerade uppgifter till extern part.

Missbruk

SL kan vägra att leverera kort och biljetter om tjänsten missbrukas.

Senast uppdaterad